28 d’abril 2007

La píndola de l'any

Aquests dies ens arriba informació d'una nova revolució en quant a anticoncepció . La píndola anticonceptiva d'un any encara no està comercialitzada al nostre país. Es tracta d'un anticonceptiu de 3a generació ( dosi baixa d'estrògens ) que es pren durant un any, sense interrupció i que aboleix la menstruació.
No hi ha estudis fets del tractament a llarg plaç. Per tant no se'n saben els efectes secundaris ni l'ús que se'n farà.
Com tots els anticonceptius hormonals aquesta píndola anual requerirà d'un seguiment i control per part del ginecòleg i d'una bona informació a la dona que decideixi prendre-la.

El fet d'elegir un tractament hormonal no és cap caprici. Hormonar-se vol dir desastabilitzar els nivells d'hormones a la sang, augmentant-ne uns i disminuint-ne uns altres. Com tot medicament l'atenció ha de ser individual. És a dir a tothom no li va bé el mateix.
Aquesta nova píndola sembla que està indicada en dones que tenen Endometriosi. Una malaltia inflamatoria de la mucosa de l'úter, trompes, ovaris... fins i tot pot afectar la bufeta de l'orina i els budells. Es manifesta en menstruacions abundants i doloroses.
Per tant el descans durant un any i evitar l'ovulació pot ser una alliberació per qui la pateix i amb possibilitats de curació.
Com tots els anticonceptius hormonals està contraindicada en dones amb antecedents de trombosi venosa i diabetis i mentre es pren cal fer anàlisis metabòliques de Triglicèrids, Colesterol i funcionament del fetge.
Els efectes secundaris sempre depenen del temps que s'ha pres i de la dosi.
Carme Valls - Presidenta del Centre d'anàlisis i Programes Sanitaris ha dit que no es pot treure al mercat un medicament sense que s'hagi estudiat a fons les conseqüències a llarg plaç. És autora de Mujeres invisibles un llibre que fa reflexionar sobre si davant la malaltia , les dones ens fem invisibles, o no ens expliquem bé o qui ens escolta no ens entén.
Actualment hi ha al mercat una píndola i un dispositiu intrauterí ( DIU ) hormonat que fa que la dona només menstrui 4 cops a l'any (1 cop per trimestre ). Estem davant d'una revolució social? Dones sense regla. Generacions futures on una majoria s'acomodarà al fet de no tenir-la?
Cada dia l'edat de la primera maternitat s'allarga més. No hi ha temps per tenir fills...
Costa imaginar-se una societat així, però estic convençuda que ja es fan els primers passos.

29 Comments:

Blogger gatot said...

Potser és un pas més en la igualtat? Darrerament només faig que assabentar-me d'homes que s'han fet la vasectomia.

En aquest sentit... genial si és el que un/a mateix decideix.

Pel que fa a tenir fills essent els pares cada vegada més grans... o com tu mateixa dius, retardar l'edat de la primera maternitat... em sembla que es tracta més d'un problema socio-laboral... potser hauríem de tornar a potenciar la vida de poble? en comunitats "familiars" més extenses que la pròpia parella?

3:02 p. m.  
Blogger Odalric said...

Definitivament sóc un clàssic...

4:07 p. m.  
Blogger Déjà vie said...

a mi no m'agrada gaire tot el q es canviar el cicle biologic. Ho fem d totes maneres, cert, pro el tam hormones ho deixo per algú altre...

PD: m'agradat la informació pedagogica q dones al post ;)

4:37 a. m.  
Blogger rhanya2 said...

malauradament sé de que va l'endometriosi, però em fa terror veure com són capaços de manipular les hormones... tinc sensació d'haver estat conillet d'índies de ginecòlegs i altres metges... fins ara m'havien dit que no hi havia cura per aquesta malaltia.

una abraçada, Joana!

5:52 a. m.  
Blogger Joana said...

Gatot,
NO hi crec amb aquest tipus d'igualtat. D'acord que endarrerir la maternitat no és un problema només biològic, és més socio-laboral com bé dius.Però sospito que tants provatures amb el cos de la dona, a la llarga acabarem a l'altre extrem: hormonant-nos per tornar al cicle biològic.
Odalric,
Jo també Odalric, però no podem estar d'espatlles als avenços científics i mèdics. Les nostres filles i netes seran qui s'ho trobaran al mercat.
Déjà vie,
Te'n faries creus de com es manipula tot amb tot tipus de medicaments.
Violette,
Desgraciadament és una malaltia poc agraïda als tractaments farmacològics. S'ha d'arribar a la cirurgia i encara hi ha rebrots. Em sap greu per tu. I el que dius de conillet d'índies... perquè les dones, en medicina, encara ho continuem siguent.
Una abraçada!
Bon capde a tothom!

6:31 a. m.  
Blogger Txell Salip said...

Jo crec, i es la meva opinió, que en un futur les coses aniran de manera que si una dona vol tenir un fill en un moment en concret tindrà la regla per poder quedar-se prenyada i despres fora, se acabo regla, i aixi cada vegada que vugui tenir canalla, no em diguis que no seria pràctic, jejejejejeje.

Gràcies per la informació :-)

Petons!!!

6:32 a. m.  
Blogger Joana said...

Jo mateixa,
Wapa!!! Espero que estiguis millor.
Em pregunto si serà tan fàcil després d'aquests tractaments tan agresius, ovular i a la primera quedar prenyada o s'entrerà en una roda "d'ara necessito més hormones per quedar-m'hi", etc, etc.....
Una cosa és les molèsties que la regla pot ocasionar a un tant per cent de les dones,l'altra és el desgavell hormonal que ha de suportar el cos de la dona. :)
Sovint la qüestió pràctica està renyida amb la biològica i amb la salut.
Bon diumenge! Jo mateixa

6:38 a. m.  
Blogger República B612 said...

Com a científic haig de dir que si un cop s'hagin fet les proves pertinents a llarg plaç no hi ha cap efecte secundari (cosa que dubto molt) segurament això pot ser una bona solució per dones malaltes i possiblement una alliberació per la resta.

Com a persona, i segurament d'una forma totalment irracional, aquestes coses no m'agraden. No sé. En cas de malaltia em sembla b, però alterar d'aquesta manera el cos per comoditat em sembla excessiu. Crec que si jo fos dona no ho faria.

També val a dir que adoro el sexe sense condó. jeje

8:39 a. m.  
Blogger Joana said...

B-612,
Saps de sobres que els medicaments surten al mercat un cop passats uns tests , controls i un temps fent tractaments amb voluntàries...però a llarg plaç no se'n saben els efectes secundaris perquè es necessiten molts anys de tractament.I pert descomptat que hi haurà efectes secundaris .
I ho dius ben clar" Si fos dona jo no ho faria";)
És bo tenir amics científics!!!

1:12 p. m.  
Blogger Robertinhos said...

a veure, jo crec que més que dedicar esforços per aquí es tindrien que fer amb una píndola anti-deixar-embarazada per homes, ja que així s'evitarien moltes vasectomies.

ara, això de canviar el cicle biològic em sembla un pas més per la desnaturalització de la societat.

Aviat serem robots!

per sort jo estaré en la meva illa paradisíaca i sense irrupció de cultura occidentalment.

com deien Mike & THe Mechanics, "Welcome to my little island"

2:11 a. m.  
Blogger euria said...

Bones joana!! Doncs aquestes coses s'haurien de reservar a les persones que realment tenen algun problema i s'han d'hormonar, que ja n'hi ha bastantes. Efectes secundaris....segur que n'hi ha uns quants. Si no al final estarem prenent hormones per tot, per no tenir la regla, per tenir-ne, per tenir un fill etc.....

7:32 a. m.  
Blogger Joana said...

robertinhos,
la píndola anticonceptiva per a homes ja existeix . El que no sé és perquè no hi ha demanda i no ha tingut èxit.
Avisa quan estiguis a la illa!! :)
Euria,
Així hauria de ser, però un cop està al mercat, sembla que el seu ús no es regula i pel que sembla molts efectes secundaris no surten fins al cap d'anys. Llavors es retira el fàrmac de la venta...però quanta gent l'ha pres?

8:31 a. m.  
Blogger david santos said...

Te felicito por tu trabajo y deseo una buena semana

11:10 a. m.  
Blogger nimue said...

a mi em desperta sentiment contradictoris. El primer impuls és desitjar no tenir la regla, perquè no ens anem a enganyar, divertit no és. I això que jo les tinc molt bones, per sort.
Però ostres! que si tenim la regla és per algo! no estic massa segura que siga tan beneficiosa tota aquesta història hormonal i ale, a oblidar-se dels tampax! potser a alguna li anirà bé si té problemes de salut reals. Però tallar una cosa natural a base d'hormones... en fi... amb mi, en principi, que no compten...

12:11 p. m.  
Blogger Noa said...

David Santos,
gracias. Un placer!
Numie,
Tens raó quant parles de contradicció. El que moltes dones hi veuran serà la comoditat, però no la podem anteposar a la salut.
Bon capde! Numie

2:48 p. m.  
Blogger Toy folloso said...

D´aquest medicament "Lybrel", la María Dubón en parla al seu blog
"a-mi-manera.blogspot.com".

12:29 p. m.  
Blogger Joana said...

Toy folloso,
Gràcies. Comparteixo les seves reflexions.

12:42 p. m.  
Blogger Waipu Joan said...

la ciència com s'espavila quan vol...
veig negoci i s'ho treballen...

4:00 p. m.  
Blogger BACCD said...

Penso el mateix que B-612. Personalment fa anys que prenc la píndola, la de sempre, la d'1 mes, i cada mes em ve la regla. Penso que de fet ja és prou alteració per al cos que prenguis fàrmacs. Si a sobre interromps el cicle natural, fins a quin punt no pot ser un problema i dur a cert grau d'esterilitat si l'ús s'estén i es fa continuat? Potser no es veuria en uns anys, però sí en generacions.

En fi, suposo que dintre d'uns anys es començaran a veure resultats i conseqüències.

Petons, Joana!

7:46 a. m.  
Blogger Candela said...

No pot ser bo tot això...

10:32 a. m.  
Blogger Clint said...

i que se n'ha fet de la marxa enrera...com a mínim es pot fer el comentari "tranqui que jo controlo" jajaja
(perdó es que em sortien comentaris molt seriosos)
molt be aquests posts educatius, que consti ;)

10:32 a. m.  
Anonymous Anònim said...

Hola! un bloc realment interessant.Tornaré a visitar-te.
Ens veiem ;0)

Robert

11:40 a. m.  
Anonymous Anònim said...

Preciosa, passa per casa, hi tens una coseta :-)

2:44 p. m.  
Blogger onix said...

Magnific post Joana, jo també , he quedat plena de contradiccions pensar en no tenir la regla m'ha fet entrar en èxtasi ho confesso :$ Peró seguint les exigències de totes aquestes modernitats Hormones, silicona Botox
ens alliberem o ens robotitzem ?:(

10:33 p. m.  
Blogger Robertinhos said...

gracies Joana. No ho sabia. M'aproparé a la farmacia a preguntar.

petons

2:20 a. m.  
Anonymous Anònim said...

Genial!!

També he trobat un blog que està molt bé:
http://muchacalma.blogspot.com

5:24 a. m.  
Blogger Metamorfosi said...

Hola Joana, no ens coneixem encara, vinc del blog de la Jo Mateixa, que t'hi ha deixat una coseta ben dolça!

Ostres... un any sense la regla... doncs si no fos perquè no deu ser bo, sona genial!

Jo vaig prendre la píndola durant uns anys, temps enrere, i la veritat és que era molt pràctic. Els tractaments hormonals no només són per evitar els embarassos (qui hagi tingut quistes als ovaris ja ho deu saber) i avui en dia hi ha alternatives a la píndola, de nivell hormonal mínim i que no passen per l'estómac, de manera que els problemes al fetge són pràcticament nuls o molt reduïts (jo he optat per aquests, doncs em descuidaria de pendre la píndola la majoria dels dies! ;D)

Apa, petons i abraçades!

6:18 a. m.  
Blogger Joana said...

Joan,
Allà on hi ha negoci poca cosa importa les conseqüències... i com s'espavila la ciència, tens raó.
Duschgel,
El problema és a llarg plaç. De moment serà una alliberació ... però i la indústria dels tampons i compreses? Hi tindran quelcom a dir, no?
Candela,
Gens bo!
Clint!!!
I això que és???? De la mateixa època que el mètode Ogino? No ...més antic! ;)
Robert!
benvingut!
Jo mateixa!!!!!
Gràcies!!!! Moltes gràcies . Ha estat una grata sorpresa!
Onix,
Ben tornada de les holidays!!! Ja n'hi ha prou d'hormonar-nos!
Rober,
Que la necessites??? ;)
Anònim,
Me'l miraré!
Metamorfosi,
benvinguda!
Sí, els pegats cutànis per exemple. Menys problemes pel fetge i daltres productes menys hormonats.
Una abrçada a tothom gens gens hormonada!

8:11 a. m.  
Anonymous Anònim said...

Hola, soc una noia de 20anys i el gine m'ha dit que tinc quistes als ovaris, em van fer les proves ja que tenia tots els sintomes i ara em diuen que no puc tenir fills. Algu em pot donar mes informacio sobre els quistes als ovaris o alguna web on en pugui trobar? Gracies

1:14 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home